test

پرونده‌ها:

1- هری دین استنتُن را چگونه به یاد می‌آوریم؟

خیره به ستارگان | نویسنده: سعید درانی

آن دمِ سرچرخاندن و لبخندزدن… | نویسنده: امیر علی حفیظی

GO ROSA GO | نویسنده: انوش دلاوری

در ستایش هری | نویسنده: مهدی جمشیدی

درباره یک زوزه | نویسنده: مهران چهرازی

همچون ابرها سرگردان | نویسنده: مسعود مشایخی‌راد

بازی مخالف را بیافرین | نویسنده: رضا غیاث

لباس‌هایش… | نویسنده: مجید فخریان

2- کلوزآپ؛ یک شدت سینماتیک؟!

نامه از یک ناشناس | نویسنده: انوش دلاوری

ستاره در قلبِ گوش‌هایت سرخِ گُلی می‌گرید | نویسنده: بنفشه جوکار

نگریستن به خود | نویسنده: مسعود مشایخی‌راد

چهره یک مکان است! | نویسنده: مجید فخریان

حدیث آن‌ که «شکست» | نویسنده: رضا غیاث

نامه غم‌انگیز | نویسنده: سعید درانی

تنها رقص است که اهمیت دارد | نویسنده: امیر علی حفیظی

3- میزانسن‌های رُنوار

کلاه آقای اُکتاو | نویسنده: مسعود منصوری

ماهیگیری در چشم انداز | نویسنده: بنفشه جوکار

در میانه «مُن مارتر» | نویسنده: انوش دلاوری

قالب‌های انسانی | نویسنده: مجید فخریان

4- جادوی نورهای نئونی

زخمه نئون(ها) بر پیکر تصویر | نویسنده: علی‌سینا آزری

دیوار سفید | نویسنده: انوش دلاوری

نورهای نئونی در سینمای دیوید لینچ | نویسنده: سعید عابدی

دلتنگی برای زمان | نویسنده: مسعود مشایخی‌راد

جایی برای پیرمردها نیست | نویسنده: بهمن شیرمحمد

آغشته به خون | نویسنده: سعید درانی

زمان حال | نویسنده: بنفشه جوکار

5- برایان دی‌پالما؛ دکوپاژ یا میزانسن

گمشده در انتزاع | نویسنده: استفان دو مِنیلدو | مترجم: محمدرضا شیخی

«خواهران»، بدن‌های زخم‌خورده، تصاویر لکه‌دار | نویسنده: علی‌رضا محصصی

ذره و جسد | نویسنده: مجید فخریان

رازهای یک جهان جعلی | نویسنده: مسعود مشایخی‌راد

هرآنچه دود نمی‌شود و به هوا نمی‌رود | نویسنده: انوش دلاوری

قدمی درون راه کارلیتو | نویسنده: آدرین مارتین | مترجم: زهرا زارعی

صدای شاهد | نویسنده: بنفشه جوکار

6- عکس‌های لک‌دار

«جستجو» در جایِ مقدمه | نویسنده: مجید فخریان

تاریخ، در اکنونِ تصویر | نویسنده: رئوف عاشوری

تازه‌نفس‌ها؛ پیشاتاریخ یک فرم | نویسنده: امیر درویشوند

یک پرتره ساده | نویسنده: علی‌رضا محصصی

لمسِ فقدان | نویسنده: انوش دلاوری

آیا برف‌ها آب خواهند شد؟ | نویسنده: امیر هوشنگ للهی

از ته چاهِ سکوت | نویسنده: محمد ابراهیمیان

این عکس را یک روز بعد از آن گرفته‌اند که من غرق شدم | نویسنده: مشعود مشایخی‌راد

به معصومیت‌هایی که در آتش سوختند | نویسنده: سعید درانی

7- دانشجو و مناسباتش

سقفی که هرلحظه آن را از نو کشف می‌کنی! | نویسنده: علی‌رضا محصصی

هیچ‌وقت بزرگ نمی‌شویم… | نویسنده: مسعود مشایخی‌راد

ما و ما، اینجا و آنجا یا، چه‌گونه دختر نانوا را فراموش کردم؟ | نویسنده: انوش دلاوری

اتاق خواب؛ کلاس درسی که خصوصی بود… | نویسنده: مجید فخریان

8- بزرگراه‌های سینمایی

انعکاس یک بزرگراه درونی‌شده | نویسنده: علی‌رضا محصصی

زیستن درون دیستوپیا | نویسنده: مسعود مشایخی‌راد

چین از زمان نما می‌گیرد | نویسنده: انوش دلاوری

تفاوت دیدگاه | گفت‌وگو میان اورسولا میِر و یاکوب برژه | مترجم: محمدرضا شیخی

تصور جمعی و تولید فضا | نویسنده: فرزانه بهرامی

حواله به یک تاریخ | گفتگو با داود اشرفی | مصاحبه: علی‌رضا محصصی، مجید فخریان

9- یک دهه سینما یا چرا ایران با فیلم‌های دهه نمی‌نشیند؟

افتاده بر ردِّ پا | نویسنده: انوش دلاوری

تصویر مقاومت | نویسنده: مسعود مشایخی‌راد

«هم‌چنان که گاوباز، شنل سرخش را بالا می‌برد» | نویسنده سعیده جانی‌خواه

تردید، بحرانی درونی یا بیرونی؟ | نویسنده: سعید درانی

ساکنین نگران، نگهبانان آپارتمان | نویسنده مجید فخریان

رقصیدن با ارواح، گفتگو با مردمان رنج دیده | نویسنده: هادی علی‌پناه

بهترین فیلم‌های دهه  (2010-2019)

10- عشق ناسازگار

جدالِ تنخواهی (درباره: شام آخر | سه نفر روی خط | کندو) | نویسنده: انوش دلاوری

آفاق (درباره: نرگس) | نویسنده: بنفشه جوکار

اعدام در میدان شهر نازیبا (درباره: شهر زیبا) | نویسنده: سعیده جانی‌خواه

خلوت خیالباف‌ها (درباره: احتمال باران اسیدی) | نویسنده: مجید فخریان

خوابیدن هنگام پرواز (درباره: فیلم‌های حمید نعمت‌الله) | نویسنده: مسعود مشایخی‌راد

11- شهامت زیستن با جان کارپنتر

12 ایستگاه تا شهامت زیستن با جان کارپنتر | نویسنده: مجید فخریان

چشم در چشم ظلمات | نویسنده: سعید درانی

سبک پرده عریض کارپنتر | نویسنده: شلدون هال | مترجم: اردوان شکوهی

رجوع به سرآغاز | نویسنده: انوش دلاوری

دارک اِستار: نورِ وجود | نویسنده: متین احمدی

بدن‌های گرفتار در تصاویر مه‌آلود | نویسنده محمدعلی باقری

کارپنتر در غرب چگونه دیده شد؟ | نویسنده: شعید شجاعی‌زاده

سریع و ارزان؟ موسیقی در فیلم‌های جان کارپنتر (بخش یکم) | نویسنده: میگل مرا و دیوید بُرنارد | مترجم: ایمان هاشمیان

سریع و ارزان؟ موسیقی در فیلم‌های جان کارپنتر (بخش دوم) | نویسنده: میگل مرا و دیوید بُرنارد | مترجم: ایمان هاشمیان

فنگوریا و جان کارپنتر | نویسنده: یان کنریچ | مترجم: فروغ رستگار

12- فویاد و وارثانش

لویی فویاد: ملودرام‌ساز | نویسنده: ریچارد راود | مترجم: ایمان هاشمیان

مأموریت جدید فویاد؛ یا، میزانسن چه بود؟ | نویسنده: دیوید بوردول | مترجم: عقیل قیومی

لویی فویاد: محبوبِ سورئالیسم، مغضوبِ امپرسیونیسم | نویسنده: سعید شجاعی‌زاده

واقعیتِ قصه‌های فویاد | نویسنده: مجید فخریان

فویاد و فرانژو: یادواره خشونت | نویسنده: محمدعلی باقری

فویاد و گدار: ریشه‌های ادبی سینمای گدار | نویسنده: سوزان سونتاگ | مترجم: پرویز شفا

فویاد و ریوت: پاریس از آن نام‌هاست | نویسنده: انوش دلاوری

فویاد و آسایاس: در میان آغوش من | نویسنده: متین احمدی

13- سینمای دهۀ نود ایران

گفتگوی جمعی: به سوی یک سینمایِ جوان | مجید فخریان، مشعود مشایخی‌راد، بنفشه جوکار، محمدعلی باقری

انترها و لوطی‌ها: معضل ناتورالیسم در سینمای دهه نود ایران | نویسنده: انوش دلاوری

بازیگر را خفاش صدا بزنیم: پیرامون نقش و بازیگری در فیلم‌ها | نویسنده: مجید فخریان

حضور فیلم‌ساز، غیاب مؤلف: سینمای اخیر ایران به واسطه‌ فیلم‌های بهرام توکلی | نویسنده: رضا غیاث

سرکوب تخیل یا چگونه یک فیلمنامه‌ی موفق بنویسیم؟ | نویسنده: مسعود مشایخی‌راد

مواهب و مصائبِ کُشتی گرفتن با خوک‌، اژدها، سرخپوست، خون‌آشام‌ و دیگران | نویسنده: انوش دلاوری

14- یأس و ملودرام: سینمای راینر ورنر فاسبیندر

ملودرام‌هایِ مراقبت و تنبیه | نویسنده: مجید فخریان

ضدّ سینما؛ دربارۀ فیلم‌های اولیه فاسبیندر | نویسنده: دیوید ویلسون | مترجم: سحر حاجیلویی

جعبۀ راینر؛ فاسبیندر و تلویزیون از طریق بررسی سریال «هشت ساعت که یک روز نیست» | نویسنده: یاشار نورایی

خلوت عمومی؛ عناصر میزانسن در فیلم «علی: ترس روح را می‌خورد» | نویسنده: محمدعلی باقری

مارتا و سینمای زنانِ منفی باف دهه 1940 | نویسنده: ماریا هنسی | مترجم: فروغ رستگار

سفری به سوی نور؛ واکاوی ایده‌های توماس الساسر دربارۀ نااُمیدی | نویسنده: سعید شجاعی‌راد

آدمِ مُرده‌ای است که نمرده؛ «برلین الکساندرپلاتس»، فیلم و رُمان | نویسنده: انوش دلاوری

لولا: ضدّ ملودرام، چگونه و چرا؟ | نویسنده: رضا غیاث

سینما به مثابه پرتره‌ای شخصی: واپسین فیلم‌های راینر ورنر فاسبیندر | نویسنده: جیمز روی مک‌بین | مترجم: محمد خلفی

هانا شیگولا: ضدّ ستاره | نویسنده: استفان لُوری، هلموت کُرت | مترجم: سحر حاجیلویی

نوعی جدید از واقعیت؛ گفتگو با میشل بالهاوس | مترجم: ایمان هاشمیان

15- غریبه‌های خانه؛ دربارۀ بیگانگی در وطن

خبرهایی از خانه (شانتال آکرمن، 1977) | نویسنده: متین احمدی

یادمانده‌های سفر به لیتوانی (یوناس مکاس، 1972) | نویسنده: مجید فخریان

آلیس در شهرها (ویم وندرس، 1974) | نویسنده: زهره مولوی

دایره دوم (الکساندر ساکوروف، 1990) | نویسنده: علی‌رضا محصصی

آن‌جا ساعت چند است؟ (تسای مینگ لیانگ، 2001) | نویسنده: محمدعلی باقری

دُولاتوف (الکسی الکسیویچ گرمن، 2018) | نویسنده: انوش دلاوری

شغل دوم (یرژی اسکولیموفسکی، 1982) | نویسنده: مجید فخریان

16- فضای تئاتری در سینما

فیلم و تئاتر | نویسنده: سوزان سانتاگ | مترجم: صالح نجفی

صحنه‌ی تکثیر؛ سکوت، صدا و تماشا | نویسنده: انوش دلاوری

تصویر دوگانه لولا مونتس | نویسنده: محمدعلی باقری

دو چهره تنها؛ جمعیت ویدور و اومبرتو دی دسیکا | نویسنده: جرج تولز | مترجم: سحر حاجیلویی

پنجره عقبی؛ تئاتر تنهایی | نویسنده: مسعود مشایخی

فلوت جادویی و بعد از تمرین: تئاترهای زندگی | نویسنده: الکساندر چی | مترجم: سینا طهمورثی