انحراف سوم پراکنده ولی بسیار گسترده است. به سیاق شمارههای قبل به سراغ یک فیلمساز کمتر شناخته شده رفتیم: آلن تانر سوییسی؛ شاید یکی از سیاسیترین فیلمسازهای دهه هفتاد و یکی از پیچیدهترینها در مواجهه با مسئله حرکت دوربین و ارتباطش با مفهوم بیگانگی. دو نقد و یک گفتگو حاصل این پرونده است. علاوه بر آن در سینمای معاصر «وسترن» (والسکا گریزباخ) را نشانه گرفتیم. دیدیم هیچ کدام از مجلات چاپی توجهی به این فیلم بزرگ نشان نمیدهد لذا با یک نقد و یک گفتگو این فضای خالی را پر کردیم. در کنار اینها، از این پس به سراغ مستندهای ایرانی نیز خواهیم رفت. این شماره به «سفر سهراب» (امید عبداللهی) اختصاص دارد که این روزها در هنر و تجربه اکران است. از مدتی پیش اکران مستند «سفر سهراب» به کارگردانی اُمید عبداللهی در هنر و تجربه آغاز شد. این مستند که پیرامون سفر همیشگی سهراب شهیدثالث به فرنگ پرسه میزند، به دلایلی بسیار برایمان قابل توجه است. ما نیز متاسفیم که فیلمسازان و دوستان منتقدمان در این چهل ساله هیچ کاری برای این بیانگر بزرگ سینمایمان صورت ندادند اما همزمان برخلاف تصور رایج، آمادهشدن این مستند در سال 97 را بههنگام میدانیم و خوشحالیم که فیلم درست در وقتی که باید اکران شده است. احتمالاً این حرف کمی عجیب بهنظر برسد اما اجازه دهید صریح و بیتعارف صحبت کنیم: درست وقتی که شهیدثالث در یکی از فیلمهای آرشیوی انتخابی برای فیلم، به دوربین نگاه میکند و میگوید: «که مردم، بد دارید زندگی میکنید» احساس میکنیم شهیدثالث هست و حرفهایی برای امروزمان دارد. این پراکندگی با دیدن فیلمها و خواندن نقدها بیمعنا هم نیست. تلاشمان این است که ایده هایی برای «انسان جهان معاصر» داشته باشیم.
سینهمومنت سوم: میزانسنهای رُنوار
نوشتههای انحراف سوم:
مروری کوتاه بر سینمای آلن تانر
بحران بازنمایی بعد از مه ۶۸، نوشته رضا غیاث
نگاهی به «در یک شهر روشن»، نوشته سعید درانی
»کنایه شمشیری دو لبه است» مصاحبهای با آلن تانر، ترجمه سعید پاسیده
درباره مستند «سفر سهراب» به کارگردانی امید عبدالهی
سفر سهراب؛ نقد، فیلمنامه، اسناد، یادداشت سردبیر و امید عبدالهی
تصاویری آگاهانه و بازتابنده، نوشته امید هوشنگ للهی
لذت لمس امر خصوصی، نوشته هادی علیپناه
درباره «وستر» به کارگردانی والسکا گریزباخ
پرسههایی در سینمای والسکا گریزباخ، نوشته مشعود مشایخیراد
آنِ وسترنِ آنها: گفت و شنودی با والسکا گریزباخ، ترجمه باهار افسری